Rizoden | Verbeelding is veel krachtiger dan kennis alleen
21824
post-template-default,single,single-post,postid-21824,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.1,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive

Verbeelding is veel krachtiger dan kennis alleen

Verbeeldingskracht doet op talloze momenten haar werk, bewust of onbewust. Door verbeelding kun je nieuwe beelden vormen en loskomen van bestaande. Je maakt er gebruik van bij het ontwikkelen van nieuwe visies, het verfijnen van nog ruwe ideeën en het beoordelen van plannen. Bij verbeelding draait het om extrapoleren van de wereld die je kent, naar een wereld die zou kunnen zijn. En dat doet een beroep op onze diepste verlangens en grootste angsten.

Om ideeën en verlangens over te brengen gebruiken we taal. Een ideaal hulpmiddel om de complexe beelden in onze gedachten begrijpelijk te maken voor de mensen om ons heen. Woorden krijgen echter pas betekenis als ze geplaatst worden binnen de juiste context. Wanneer je spreekt met een taalgebruik dat je doelgroep niet begrijpt, kunnen ze zich er geen beeld bij vormen. Als ons brein zich ergens geen beeld bij kan vormen, haakt het af en komt de boodschap niet over. Alsof je Nederlands tegen een Japanner spreekt. Mensen hebben een gemeenschappelijke context nodig om de verwoordingen van elkaars verbeeldingen te kunnen begrijpen.

Echt communiceren vraagt om empathie: je inleven in de beelden, de belevingswereld van je doelgroep. Pas wanneer je de context snapt, en omzet naar taalgebruik dat onze hersenen kunnen vertalen naar een beeld, maak je echt contact.