Rizoden | Innovatie ontstaat nooit vanuit een comfort zone
21822
post-template-default,single,single-post,postid-21822,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.1,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive

Innovatie ontstaat nooit vanuit een comfort zone

Innoveren is veel meer dan een ingewikkeld onderzoek doen en zorgen voor nieuwe producten. Het is experimenteren en kijken of zaken te verbeteren zijn. Op basis van bestaande concepten en producten veranderingen aanbrengen. Niet zomaar wat gerommel in de marge, maar radicale vernieuwingen. Blijf daarbij vooral dicht bij de kernactiviteiten, luister naar de klant en kijk goed naar de eigen organisatie.

Innovatie is bij uitstek een proces dat niet te rationaliseren valt. Het begint met een visie die je vervolgens wilt realiseren. Daarbij is het funest als iedereen binnen zijn comfort zone blijft. Het begint pas echt aan de rand van de comfort zone. Daar ligt de startlijn voor innovatie. Voor innovatie is ook een zekere onrust nodig. Dit betekent bestaande patronen doorbreken en klanten en medewerkers uit hun comfort zone lokken. Maar ook provocerend zijn en scherpe vragen stellen. Om te groeien moet je ongemakkelijk blijven en anderen op een succesvolle manier ongemakkelijk maken. Dit om samen het verschil te kunnen maken. Hiervoor is passie en gedrevenheid nodig. Objectiviteit en rationaliteit alleen zijn namelijk de dood in de pot voor innovatie en ondernemerschap.

Toon leiderschap en stuur op de kwaliteit van mensen en teams. Spoor ondernemers binnen de onderneming op en geef ze de ruimte om echt te innoveren. Experimenteer, maak fouten, incasseer teleurstelling en begin opnieuw. Dan gebeurt er iets magisch.